onsdag 24 juni 2015

Pippitårta till sexårskalas.




Eftersom min fina äldsta son fyller år mitt i sommaren har han de senaste två födelsedagarna fått ha sitt kalas i början av juni, innan alla kompisar far på äventyr. Han gör sin sista termin på förskolan innan det är dags att bli stor, och eftersom hans förskola heter Villekulla fick årets kalastema bli Pippi Långstrump. Jag har inte bakat så många fintårtor i mina dagar, detta är mitt tredje tårtbak ever. Klurigt är det, men också ganska skoj.

Det som tog mest tid var att modellera figurerna, såklart, för att jag är fullkomlig nybörjare på detta. Jag blev ganska nöjd med Herr Nilsson och Lilla gubbens huvud, man och svans. Pippi och Lilla gubbens hovar och ben lämnar dock en del i övrigt att önska. Jag är så långsam att sugarpasten hinner bli torr innan jag är färdig, vilket gör att den spricker och har sig. Pippi gjorde jag lite för länge innan kalaset, av någon anledning sjönk hon ihop alldeles och blev en liten knubbis. Dessutom flöt fräknarna och den målade munnen ut (jag använde en penna med ätbar färg) så jag fick försöka rädda ansiktet bäst jag kunde lite i sista sekund.

Tårtan är fylld med lime- och hallonmousse och täckt med gul marsipan. Dekorationerna är gjorda av sugarpaste och alldeles ätbara om man bortser från en tandpetare eller två. Enligt uppgift var den god, och alla barnen blev väldigt imponerade, vilket gjorde denna mamma mycket glad. :-)

2 kommentarer: